Contact Conacul Törzburg

Harta

Cetatea Râșnov

Cetatea Râşnov

Copil fiind am cutreierat aproape toţi munţii acestei ţări. Familia mea a avut grijă să mă înveţe ce înseamnă să fii în comuniune cu natura. În fiecare vară mergeam cu cortul, undeva prin ţară şi urcam pe munţi unde descopeream privelişti minunate. Dar atenţia noastră s-a concentrat mai mult pe ce are natura de oferit, nu şi pe ce ne poate arăta istoria. Aşa se face că Cetatea Râșnovului am văzut-o pentru prima dată anul trecut. Şi asta a fost o întâmplare, ceva de felul “unde dai şi unde crapă”.

Era o dimineaţă frumoasă de vară când ne-am hotărât să vizităm Cetatea Râşnovului. Cu o seară înainte rămăsesem cu doi prieteni în Braşov. Şi acolo tot din întâmplare ajunsesem. Dar se pare că viaţa e mai frumoasă când nu plănuieşti lucrurile minuţios, ci le laşi să vină de la sine.

Noaptea de dinainte de a merge la cetate a plouat torenţial. Nu părea o ploaie rapidă de vară, ci mai degrabă un potop în toată regula. Deja ne făceam planuri de întoarcere, dar dimineaţa ne-a întâmpinat cu un soare călduţ şi jucăuş. Natura ţinea cu noi. Aveam să aflăm asta şi mai târziu, pe zidurile cetăţii.

Experienţa cu castele şi cetăţi de la noi din ţară aveam doar de la Bran, unde fusesem cândva prin clasele primare. Nu îmi aduceam bine aminte cam ce văzusem, dar aveam aşteptări mari. De la Braşov la cetatea Râşnov faci aproximativ 20 de minute cu maşina. De la parcare şi până la cetate drumul este superb. Nu e lung, dar are o privelişte de neegalat. Pe partea dreaptă se ridica semeţi, ca un lanţ de stânci care veghează de secole peste tară, munţii Făgăraş. Şi pentru că toate astea se întâmplau undeva prin iunie, pe crestele munţilor încă mai erau porţiuni de zăpadă. O adevărată delectare pentru suflet. Am avut un noroc incredibil şi am ajuns primii la cetate. Nu pot să descriu în cuvinte liniştea desăvârşită care îmbrăca toată cetatea.

Cetatea Râşnov pare a fi una dintre cele mai bine conservate cetăţi din România. Curtea cetăţii era de asemenea cufundată în linişte. Singurele zgomote erau făcute de oamenii care tăcuţi îşi deschideau tarabele cu suveniruri. La intrare exista o maşinărie din aceea în care pui o monedă şi îţi imprima imaginea cu cetatea pe moneda. Am văzut asemenea maşinării în alte ţări, dar era prima dată când vedeam la noi aşa ceva. Şi în vârful unui deal, la o cetate părăsită. Revenind la curtea interioară, cred că am avut un noroc că era început de vară pentru că, deşi Râșnovul este o cetate mică, era plin de flori. Flori colorate care făceau cetatea să fie plină de viaţă, deşi în afară de noi mai erau vreo 3-4 comercianţi. Părea că aici timpul s-a oprit în loc. Dacă nu pui la socoteală oamenii care mişună prin curte îmbrăcaţi în haine moderne, ai putea să juri că atunci când treci poarta cetăţii, treci printr-un portal. Zidurile proaspăt văruite ale caselor, iarba de curând cosiţă şi florile parfumate m-au făcut să cred că m-am întors în timp.

Nimic din curtea interioară sau din camerele cetăţii nu avea să mă pregătească pentru, poate cel mai important punct al Râşnovului. De pe zidurile cetăţii, dintr-un vechi punct de observaţie se vede toată Transilvania. Ştiu că exagerez, dar zău că mie aşa mi s-a părut în acel moment. La picioarele noastre se întindea oraşul Râşnov, cu casele cu acoperişuri roşii, iar dincolo de oraş, minunea.

Spuneam că natura a ţinut cu noi. Cerul era senin, niciun nor nu se vedea la orizont, iar faptul că plouase cu o noapte înainte a făcut ca aerul să fie curat. Natura ne-a ajutat din plin să avem o privelişte dintre acelea de îţi tăie răsuflarea. Munţi, câmpii verzi cât vezi cu ochii şi o linie a orizontului care se pierdea în ceaţa depărtării.

Dacă aveţi ocazia să ajungeţi aici, vă recomand să nu o rataţi. Cel mai bine e să vizitezi cetatea dimineaţa, când soarele mângâie crestele munţilor şi aerul răcoros al pădurii îţi înţeapă nările.